Microsoft Dynamics 365 meeting

Kennissessie Microsoft Dynamics 365

Binnen Eswelt vinden we kennisdeling erg belangrijk. Inmiddels hebben onze consultants een groot netwerk binnen de ERP en CRM markt opgebouwd. Regelmatig nodigen we een specialist uit op kantoor om te praten over een specifiek onderwerp binnen de markt. Dit doen we om kennis te vergaren, onze consultants moeten natuurlijk up-to-date blijven om succesvolle plaatsingen te kunnen doen. Een paar weken geleden kwam Patrick Mouwen zijn kennis over Microsoft Dynamics D365 delen. Naast een leerzame sessie over dit onderwerp, was het voor de Eswelt consultants ook erg nuttig om een nog beter inzicht te krijgen in de huidige markt en hoe ze freelancers in deze markt het beste kunnen ondersteunen.

Patrick Mouwen

Patrick Mouwen heeft meer dan al tien jaar ervaring met Microsoft Dynamics en heeft al meer dan twintig full cycle implementaties in negen verschillende landen op z’n naam staan. Hij werkte ooit voor twee partners van Microsoft maar is inmiddels al vijf jaar freelancer. Patrick vertelt ons dat hij niet de typische Microsoft consultant is, omdat hij bijvoorbeeld ook ervaring heeft met ontwikkeling en project management. Hij is dus zowel technisch als functioneel onderlegd. In zijn presentatie focust hij op twee hoofdonderwerpen: Microsoft Dynamics 365 FO in het algemeen en het stakeholder landschap op dit moment.

De geschiedenis van Microsoft Dynamics

Patrick vertelt, zoals jullie zullen weten, dat Microsoft Dynamics van oorsprong een Deens product is en dat de eerste versie eigenlijk in 1998 op de markt kwam, maar pas echt de concurrentie aan kon gaan met Oracle en SAP in 2012. Het product is door de jaren heen dus ontzettend veranderd en vooral verbeterd. Patrick is dan ook van mening dat heel veel jaren ervaring in Microsoft Dynamics soms een nadeel kan zijn omdat de denkwijze en de processen door de grote veranderingen totaal anders zijn dan 15 jaar geleden.

Wel maatwerk maar op een andere manier

Een belangrijke verandering die Microsoft Dynamics recentelijk heeft doorgemaakt is het feit dat de core van het pakket niet meer veranderd kan worden. Je ontwikkelt dus niet meer in de basis code van het pakket. Je kunt het pakket nog steeds volledig op maat maken voor jouw bedrijf, maar dat gebeurt nu uitsluitend middels extensies bovenop de core. Hiermee pakt Microsoft een belangrijk probleem aan, want voorheen kon een pakket niet makkelijk geüpdatet worden, dan zou het namelijk meteen een herimplementatie worden omdat iedereen een eigen code had gebouwd. Inmiddels kunnen ze dus de core blijven verbeteren zonder dat een herimplementatie nodig is. Gebruikers kunnen hiermee dus continu nieuwe waarde uit hun investering blijven halen. Bovendien kan Microsoft aan de hand van Cloud telemetrie zien bovenop welke stukken van de core mensen eigen code gaan bouwen. Als dit vaker voorkomt, dan kan Microsoft daarop inspelen door de core van het pakket uit te bouwen of te verbeteren binnen deze specifieke domeinen of functionaliteiten.

Het tijdperk van apps

Microsoft heeft een Business suite ontwikkeld waar Dynamics 365 CRM en ERP in zit, maar bijvoorbeeld ook Power BI en Powerapps. Koop je dus een licentie voor Dynamics 365 dan kun je (onder bepaalde voorwaarden) ook de andere functionaliteiten gebruiken. PowerApps maakt het mogelijk om elk stukje functionaliteit dat in Dynamics zit, relatief eenvoudig te ontsluiten met een app die je zonder programmeren zelf kan samenstellen. Dit ‘app-based’ denken is vernieuwend binnen de Microsoft omgeving en wordt soms nog niet helemaal begrepen. In het klassieke model moeten alle functionaliteiten die je als bedrijf nodig hebt, in één user interface opgenomen worden. Die optie is er met Microsoft’s rich clients voor D365 ERP en CRM ook wel, maar in sommige gevallen is het gebruik daarvan minder praktisch. Als je onderweg bent bijvoorbeeld, is het natuurlijk veel handiger om een app te hebben voor een specifieke taak. Laten we zeggen dat je bijvoorbeeld een factuur wil maken. Dan kun je alle informatie via de rich client verzamelen en op die manier de factuur opmaken. Maar veel makkelijk is het natuurlijk als er een specifieke app is, alleen maar voor het maken van de factuur. Dan hoef je je niet door het hele platform heen te werken en haalt de app automatisch de juiste data uit het grotere systeem. Dit ‘App denken’ maakt de software dus flexibeler en gebruikersvriendelijker. Te meer omdat je de gegevens uit bijvoorbeeld D365 CRM in één app kunt combineren met gegevens uit andere bronnen, zoals Dropbox, Facebook, LinkedIn etc.

Stakeholder landschap op dit moment

In het laatste gedeelte van z’n presentatie vertelde Patrick over de huidige markt en het stakeholder landschap waar Microsoft mee te maken heeft. De combinatie van Azure Services (zoals IoT, Artificial Intelligence), Azure Cloud Infrastructure, Microsoft Business Applications en Microsoft Office 365 is zeer krachtig. Microsoft is namelijk de enige software provider die deze mate van interoperabiliteit aanbiedt. Microsoft heeft natuurlijk lange tijd gewerkt met partners maar heeft sinds 2014 ook een eigen service organisatie. Doordat het Microsoft Dynamics pakket steeds breder wordt, is ook bredere kennis vereist en hebben steeds meer klanten guidance nodig bij het definiëren van de benodigde rollen. En daar kan Eswelt natuurlijk een rol in spelen. Want mede dankzij deze kennissessie kunnen wij klanten nog beter adviseren voor een Microsoft Dynamics implementatie.