ERP systeem werkgeluk

ERP-systeem speelt grote rol bij werkgeluk medewerkers

ERP

De tevredenheid van werknemers speelt een grote rol als we kijken naar de effectiviteit van een organisatie. Hoe gelukkiger de werknemers met hun werk en werkomgeving zijn, hoe betrokkener ze worden bij de organisatie. Betrokken werknemers zijn op hun beurt weer effectiever en gemotiveerder dan hun minder betrokken collega’s.

Het is daarom niet gek dat veel bedrijven altijd op zoek zijn naar manieren om het werkgeluk van de werknemers te verhogen. Denk hierbij aan comfortabele werkplekken, gezellige lunchruimtes, flexibele pauzes, thuiswerken en verschillende teambuilding activiteiten. Al dit soort initiatieven helpen natuurlijk bij de tevredenheid binnen een organisatie. Maar wanneer het werk van dag tot dag frustreert, is het een druppel op een gloeiende plaat. Een ERP-systeem maakt of breekt daarmee de organisatie. Wanneer je een ingewikkeld systeem hebt dat mensen meer frustratie oplevert dan helpt, is het zelfs een tool die je werknemers ongelukkiger kan maken. Denk aan de dagen die worden verspild aan data re-entry of de irritaties die ontstaan wanneer men niet op de data binnen het systeem kan vertrouwen.

In dit artikel leggen wij uit hoe een ERP-systeem werknemers gelukkiger kan maken.

Creëer een flexibelere schil met een goed ERP-systeem

Medewerkers willen steeds vaker ook buiten het kantoor kunnen werken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld gezinstaken of bijvoorbeeld reizen combineren met werken. Met een goed ERP-systeem kunnen je medewerkers altijd en overal werken. Dit gevoel van vrijheid en eigen verantwoordelijkheid zorgt (over het algemeen) voor een groter geluksgevoel bij de medewerkers.

Daarnaast zorgt het er ook voor dat je buitendienstmedewerkers altijd op het juiste moment de juiste informatie beschikbaar hebben. Zo verkopen ze nooit meer een product dat er niet is, kun je ze goed informeren over cross- en up-sell mogelijkheden en kunnen zij de klant zo van de beste service voorzien. Dit soort dagelijkse taken makkelijker maken met een ERP-systeem zorgt voor minder administratieve rompslomp en minder correctie werk (lees: product was toch niet op voorraad) achteraf. Dit vergroot het gemak van werken en daarmee ook de tevredenheid van je werknemers.

Betere communicatie en kennisdeling

Binnen organisaties is slechte communicatie en een gebrek aan kennisdeling een van de grootste ergernissen. Wanneer je een ERP-systeem goed inricht en op de juiste manier gebruikt, zullen zaken als data re-entry tot het verleden behoren. Informatie wordt één keer ingevoerd en kan daarna binnen de hele organisatie worden gebruikt.

Op deze manier voorkom je ook dat er fouten worden gemaakt omdat niet alle informatie bekend was. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een goedlopende inkoopcyclus van de grondstoffen voor een eindproduct. Wanneer je precies weet wat je de komende maanden nog moet uitleveren (afdeling verkoop) en wat er nu nog in voorraad is (afdeling opslag & logistiek), kun je als inkoper veel beter inkopen. Zo heb je minder tekorten, kun je op basis van voorspellingen je inkoopmoment optimaliseren en ontstaan er op de drie afdelingen binnen deze workflow minder frustraties. Ze werken immers naadloos samen, en dat zonder dat daar over gemaild of gebeld hoeft te worden!

Papierloze orderpicking zorgt voor verandering binnen de hele organisatie

Toen een groothandel uit Noord-Holland in 2016 overging op digitaal orderpicken zagen ze veranderingen ver buiten het magazijn ontstaan. Het doel van de migratie naar dit nieuwe systeem was om niet langer met papieren pakbonnen te werken. Dit was foutgevoelig, looproutes waren niet optimaal en er was weinig inzicht in optimalisatiekansen.

Om het systeem optimaal te laten werken, moest de afdeling verkoop hun orders beter in het systeem zetten. Hier plukte de afdeling inkoop dan weer de vruchten van. Door het nieuwe systeem hadden ze altijd up-to-date informatie over de voorraad en verkoopstatus, en wisten ze zeker dat deze data ook klopte. Hierdoor werden hun inkoop- en opslagvoorspellingen beter. De organisatie had al jaren geprobeerd om afdelingen beter te laten communiceren. Zo verkocht de afdeling verkoop soms artikelen die allang niet meer in het magazijn lagen, maar de afdeling inkoop had nog niets ingekocht omdat in het systeem de voorraad niet was aangepast.

Het ERP-systeem om dit te faciliteren was er al die tijd al, maar omdat het niet werd gebruikt frustreerde het meer dan dat het echt voordelen opleverde. Toen het systeem noodgedwongen goed gebruikt moest worden, ontdekte iedereen de voordelen van een ERP-systeem waar je op kunt vertrouwen. 

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Wij verbinden je graag met de juiste specialist die dit kan realiseren.