Terug naar Blogs
Blog Img

​Waarom cloud-transformatie onmisbaar is voor remote werken

Na thuiswerken wordt hybride werken het nieuwe normaal. Een (verdere) transformatie naar de cloud is onmisbaar om de broodnodige flexibiliteit, agility en security te creëren en datagedreven te kunnen werken. We leggen uit waarom cloud-transformatie bedrijven klaarstoomt voor de toekomst, welke cloud-varianten er zijn en welke voordelen en nadelen de cloud heeft.

De noodzaak van een cloud-transformatie

Door de coronacrisis moesten bedrijven plotsklaps remote gaan werken. Om te faciliteren dat medewerkers thuis bij applicaties en data konden, migreerden bedrijven op grote schaal naar de cloud. Het virus is op zijn retour, maar het remote werken blijft: de meeste bedrijven omarmen immers het hybride werken.

Verdere transformatie naar de cloud is daarbij essentieel. Alle ondernemingen zijn (in meer of mindere mate) naar de cloud gemigreerd om te kunnen overleven tijdens de pandemie. Maar een volledige cloud-transformatie brengt de flexibiliteit, snelheid, security en kostenbeheersbaarheid die nodig is om de concurrentie voor te blijven én adequaat te kunnen reageren op onverwachte situaties.

Waarom bedrijven kiezen voor de cloud

Bestanden delen, ERP-, CRM- en andere systemen die draaien als Software-as-a-Service, collaboration tools zoals Microsoft Teams en Slack: zonder de cloud was remote werken niet mogelijk geweest. Behalve het garanderen en optimaliseren van productiviteit zijn er meer redenen waarom organisaties van cloud-transformatie een prioriteit maken.

Besluit je als organisatie om de volgende stap te zetten in je digitalisatie en migratie naar de cloud? Dan beschik je over meer en toegankelijkere data en analytics. Gevolg is dat je datagedreven werkt en zowel betere, snellere als meer gedecentraliseerde beslissingen kunt nemen. Software- en Infrastructure-as-a-Service maken het mogelijk om applicaties sneller te implementeren, waardoor je meteen kunt voldoen aan behoeften vanuit de business.

Welke cloud-varianten zijn er?

Allereerst kunnen we een onderscheid maken tussen public cloud, private cloud en hybrid cloud. Bij public cloud staan je applicaties en gegevens in een gedeelde omgeving in een datacenter van een public cloud-provider (zoals Microsoft Azure, AWS of Google Cloud Platform). De resources deel je met andere gebruikers van de public cloud. Deze cloud-vorm wordt vaak gebruikt voor onder andere online kantoorapplicaties, webmail en opslag. De public cloud is kostenefficiënt, vergt geen onderhoud en levert zowel onbeperkte schaalbaarheid als een zeer hoge betrouwbaarheid op.

Bij private cloud zijn juist alle resources in een datacenter van jou. Het kan daarbij gaan om een lokaal datacenter dat zich fysiek binnen jouw organisatie bevindt of om een datacenter dat wordt gehost door een cloud-provider. Omdat de services en infrastructuur worden onderhouden op één privénetwerk heb je meer controle, pas je de cloud-omgeving relatief makkelijk aan en kun je de privacy beter garanderen. Private cloud wordt vaak gebruikt door bijvoorbeeld overheidsorganisaties en financiële instellingen die werken met gevoelige gegevens en meer zeggenschap willen hebben over hun cloud-omgeving.

De hybrid cloud is een combinatie van de public en private cloud. Daarbij worden applicaties met gevoelige data meestal in de private cloud gezet en applicaties die snel of flexibel moeten zijn in de public cloud. De hybride vorm wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet voor edge-workloads, oftewel computing aan de rand van het netwerk waar lage latency is vereist.

We spreken van een multi-cloud bij een combinatie van meerdere public clouds dan wel van een private cloud en public cloud(s). Met een multi-cloud-strategie kun je risico’s verminderen, prijzen optimaliseren tussen verschillende cloud-providers én de kans verkleinen op storingen door DDoS-aanvallen, maar het is ook complexer en je creëert er een groter aanvalsoppervlak mee.

As-a-Service: IaaS, PaaS en SaaS

Binnen het cloud-concept kunnen we ook nog onderscheid maken tussen IaaS, PaaS en SaaS. Infrastructure-as-a-Service (IaaS) wil zeggen dat de cloud-provider alle infrastructuur zoals servers en opslag verzorgt. Binnen Platform-as-a-Service (PaaS) huur je alles wat je nodig hebt voor applicatieontwikkeling, oftewel de infrastructuur plus alle besturingssystemen en ontwikkeltools. We spreken van Software-as-a-Service (SaaS) als applicaties worden gehost in de cloud en volledig worden onderhouden door de SaaS-leverancier.

Steeds meer ERP- en CRM-systemen worden, zoals we dadelijk zullen uitleggen, aangeboden als SaaS. Dit heeft een aantal grote voordelen voor bedrijven. Zo hoeven ze geen grote initiële investeringen te doen, kunnen ze gemakkelijk op- en afschalen en is het niet nodig om updates uit te voeren.

Wat zijn de voor- en nadelen van de cloud?

Migratie naar de cloud heeft een aantal belangrijke voordelen, zoals:

- Productiviteit. Medewerkers beschikken overal en altijd over applicaties en data én kunnen gemakkelijk samenwerken via cloud-opslag en -tools voor bijvoorbeeld samenwerken aan documenten, communicatie en het delen van bestanden.

- Schaalbaarheid. Cloud-diensten kun je gemakkelijk op- en afschalen, waardoor ze gemakkelijk meegroeien (of -krimpen) met je organisatie.

- Kosten. On-prem (oftewel eigen) servers zijn duur in de aanschaf en het onderhoud, terwijl cloud-diensten geen initiële (hardware-)investeringen vereisen en de kosten voorspelbaar zijn.

- Security. Over het algemeen is het security-niveau van de cloud hoger dan dat van alternatieven, niet in de laatste plaats omdat de cloud is ontworpen met cybersecurity als één van de belangrijkste eisen. Een kanttekening is wel op zijn plaats: door het shared responsibility-model heb je als cloud-klant zelf ook verantwoordelijkheden op het gebied van privacy, back-up en beveiliging.

- Toegankelijkheid. Applicaties en data zijn 24/7 voor iedereen toegankelijk, zolang men beschikt over een internetverbinding. On-prem servers kunnen daarentegen soms offline zijn voor onderhoud.

De cloud kent echter ook nadelen. Zo is de controle over en flexibiliteit van je cloud-omgeving in de regel beperkt, kan het door een vendor lock-in lastig zijn om te switchen tussen verschillende cloud-providers en moeten gebruikers altijd een (snelle) internetverbinding hebben om cloud-diensten te kunnen gebruiken.

ERP- en CRM-systemen in de cloud

Alle grote aanbieders van ERP- en CRM-systemen zetten volop in op SaaS-versies van hun software. Microsoft Dynamics 365, een set van onderling verbonden en modulaire SaaS-applicaties en -diensten die is uitgebracht in 2016, is het resultaat van het besluit van Microsoft om bedrijfsapplicaties als CRM, AX en NAV te verenigen tot één cloud-platform voor zowel ERP- als CRM-functionaliteiten. Vergeleken met een on prem-installatie van Dynamics heeft de cloud-aanpak onder meer als voordelen dat bedrijven geen grote initiële investeringen hoeven te doen, informatie goed beveiligd is in het Microsoft-datacenter, de implementatie snel en simpel is, er geen gedoe is met onderhouden en updaten, en dat er gemakkelijk geïntegreerd kan worden met applicaties als Power BI en SharePoint.

Dankzij het cloud-bedrijfsapplicatieplatform Microsoft Power Platform kun je Microsoft Dynamics 365-applicaties gemakkelijk uitbreiden en koppelen met andere (al dan niet zelfgebouwde) applicaties. Met relatief weinig technische kennis kunnen bedrijven met Power Platform apps ontwikkelen, data analyseren en processen automatiseren. Alle toepassingen binnen het platform gebruiken data uit de Common Data Service, een cloud-gebaseerde tool van Microsoft Azure.

Ook SAP kwam in 2016 met een cloud-versie van z’n ERP-systeem voor grote ondernemingen, genaamd SAP S/4HANA Cloud. Vergeleken met de on-prem-versie van SAP S/4HANA is deze Software-as-a-Service eenvoudiger, sneller te implementeren, goedkoper qua support, profiteren bedrijven van driemaandelijkse in plaats van jaarlijkse updates én zijn er meer mogelijkheden voor standaardintegraties met andere applicaties.