rol AI in ERP

De rol van AI in ERP-systemen

ERP, CRM

In ons vorige blog keken we naar hoe AI zorgt voor grote innovaties binnen CRM-systemen. Ook binnen de ERP-wereld zorgt AI voor grote veranderingen. Waar we dan zoal moeten denken, behandelen we in dit blog.

Geoptimaliseerde voorraad & magazijnmanagement

Dat een ERP-systeem ook het werkgeluk beïnvloedt hebben we in een ander blog al uitgediept, maar behalve werkgeluk kwamen we daar ook een interessante AI-toepassing tegen. In het magazijn uit deze blogpost, waar ze nu de te lopen orders binnenkrijgen op handscanners, is er ook op het gebied van AI van alles mogelijk. Het systeem zendt namelijk niet alleen, het ontvangt ook waardevolle data. Denk aan loopsnelheid, best verkochte artikelen, producten die vaak samen worden gekocht, locaties waar pakfouten worden gemaakt etc. Al deze informatie kan vervolgens worden gebruikt om een optimale looproute te bepalen. Items die vaak samen gekocht worden kunnen dichterbij elkaar geplaatst worden en producten die vaak verkeerd worden gepakt (omdat bijvoorbeeld de verpakking op elkaar lijkt) worden juist op verschillende locaties gelegd. Het magazijn is ingericht op volgorde van populariteit, zodat populaire producten in dezelfde paden liggen en er op die manier meer orders binnen één looproute kunnen worden gepakt. Dit soort patronen herkennen zonder software was bijna onmogelijk, maar met verschillende AI toepassingen is het ineens een fluitje van een cent.

Automatiseren van routineklussen

AI kan ook een aantal routineklussen binnen het ERP-systeem voor een organisatie uit handen nemen. Veel handelingen die binnen een ERP-systeem worden gedaan volgen een vast patroon. Mensen maken beslissingen aan de hand van een aantal vaste variabelen. Denk aan het koppelen van betalingen aan facturen en vervolgens het koppelen van deze facturen aan de juiste kostenpost. Dit wordt nu vaak nog door medewerkers gedaan, terwijl je met AI een simpele regelset kunt creëren die deze handelingen automatisch uitvoert.

Een andere toepassing zit aan de saleskant. Denk hierbij aan een chatbot die klantinformatie en e-mailadressen verzamelt voor het verzenden van offertes. Als de Chabot de wensen van de klant duidelijk in kaart heeft, kan er voor simpele producten en/of diensten een automatische offerte verstuurd worden. 

Snellere en betere voorspellingen

Doormiddel van AI kunnen ook de voorspellingen binnen een bedrijf sneller worden gedaan en zijn deze accurater. Wanneer voorspellingen door mensen worden gedaan is het bijna onmogelijk om dagelijks alle variabelen bij te werken en nieuwe voorspellingen uit te draaien, maar wanneer een computer dit doet, is het een fluitje van een cent. Dagelijks kan er worden gekeken naar historische data, trendontwikkelingen, valutasterkte, koopkracht en de mening van de doelgroep om te voorspellen hoeveel je in de komende tijd moet produceren. Zo heb je minder te maken met onder- of overproductie.

Ook kan AI je diepere inzichten geven in je data. Omdat een computer gedetailleerde data veel sneller kan verwerken, worden er soms verbanden zichtbaar die je met het menselijke oog niet had opgemerkt. Zo identificeer je dus meer (en sneller) bottlenecks en bedrijfskansen.

Maar het is niet allemaal goud wat er blinkt…

Een systeem is alleen zo betrouwbaar als de ingevoerde dataset. Als de dataset vervuild of niet volledig is, kun je als organisatie niet blind op het systeem vertrouwen. Vitale informatie om de juiste beslissingen te maken mist soms en afgaan op puur en alleen de software kan dan verstrekkende gevolgen hebben. Denk hierbij aan software die het juiste aankoopmoment bepaalt voor een inkoopafdeling. Als jij verkoopt in euro’s, maar inkoopt in dollars, is ook de Dollarkoers een belangrijke factor in je aankoopmoment. Dit niet meenemen in je analyse kan ervoor zorgen dat je misschien wel op het juiste moment inkoopt, maar dan tegen een ongunstige dollarkoers. Dit heeft direct invloed op je winstmarge. Het is daarom belangrijk om je niet blind de staren op de mogelijkheden van automatisering en na implementatie (in ieder geval tijdelijk) een menselijke controle te blijven doen.

AI binnen uw ERP-systeem

De AI innovatie brengt ook optimalisatiekansen binnen jullie organisatie. Deze kansen identificeren en het systeem juist inrichten kan echter een uitdaging zijn. Het voorbeeld uit het laatste punt is een duidelijk voorbeeld van iets wat je over het hoofd kan zien, maar wat wel verstrekkende gevolgen kan hebben. Daarom is het belangrijk om de juiste professional in te schakelen voor deze klus. Wij begeleiden organisaties graag bij het vinden van die professional en nodigen je graag uit voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Form ID:4968